Anlage Mitte – Konewka

Kolejowy schron tunelowy

Do Konewki przyjechaliśmy w drugiej połowie tegorocznych wakacji, odbijając pod koniec dnia z trasy Zakopane – Warszawa. Bez problemów odnaleźliśmy obiekt, pozostawiliśmy samochód na pustym parkingu na terenie obiektu i rozpoczęliśmy zwiedzanie na 1,5 godziny przed zamknięciem. Bilety wstępu: 10 zł – normalny, 6 zł – ulgowy, dzieci do lat 7 bezpłatnie.

Bunkier w Konewce wbunkry

Pierwszą atrakcją stała się budka strażnicza i sesja zdjęciowa w różnych czapkach i z replikami broni. Potem ekspozycja militariów i wystawy tematyczne. Warta odnotowania jest wystawa stała p.t.: „Bunkry, schrony i transzeje – umocnienia obronne i obiekty militarne w Łodzi i okolicy 1939-1945”. Zrobiliśmy zdjęcia ciekawym planszom, które z pewnością przydadzą się podczas wyprawy w Polskę Centralną.

Bunkier w Konewce wbunkry

Przeszliśmy tunelem do samego końca, porównując jego budowę ze znanym nam schronem tunelowym w Stępinie, który odwiedziliśmy w 2014 roku podczas wyprawy w rejon Przemyśla. Taki sam układ tuneli komunikacyjnych i pomieszczeń obsługi technicznej. W razie zagrożenia pasażerowie nie musieli opuszczać pociągu, ponieważ infrastruktura techniczna zapewniała doprowadzenie do wagonów energii, wody, ogrzewania i łączności. W przeciwieństwie do Stępiny w Konewce można zwiedzić schrony: elektrowni hydroforni i kotłowni, oraz przejść podziemnymi kanałami technicznymi.

Bunkier w Konewce wbunkry

Zwiedzanie tych obiektów tak nas wciągnęło, że opuściliśmy je ponaglani przez właściciela, który chciał już zamknąć obiekt. Na koniec należy dodać, że Hitler nigdy do Konewki nie przyjechał.

Polecamy wszystkim Trasę Turystyczną „Bunkier w Konewce”. Na pewno wrócimy tam jeszcze, by przy okazji odwiedzić jeszcze schron tunelowy w Jeleniu.

wBUNKRY Konewka

=== MAPKA DOJAZDOWA ===